Sumatra & Java in vogelvlucht

13 december 2008 - Yogyakarta, Indonesië

Wij zijn er weer voor dolle praatverhalen, leest u met ons mee?

Na Penang  Malaysia namen wij het vliegende schip ipv de boot naar Sumatra. De boot zat vol en het vliegen kostte maar een tientje meer en scheelt ook weer wat uurtjes reiszit. Met de bus naar t vliegveld en zo'n 50 min. vliegen op medan airport aangekomen.Meeste reizende rugzakkers gingen naar een bepaald guesthouse waar wij dan ook maar onze intrek maar namen. Typisch backpackhostel met zelfs een rat op de wc, ja we zijn in indonesia ;).Na wat gebabbel met wat mensen nog even een rondje gelopen met nog meer dikke ratten op de weg, jakkes!. Op sumatra loopt het allemaal nog wat achter tegenover de paden die we al bewandeld hebben maar na clean en gestructureerd malaysia en touristisch thailand is dit een prima uitdaging.

We besloten de volgende ochtend gelijk met de localbus naar Bukit Lawang te gaan.
Een plaats bijna 90 km van medan af met een beschermd natuurgebied waar oa wilde en semi wilde orang hutans lopen/hangen/niksdoen. Volgende ochtend dus de bus in en wat een feest. Stukje reizen van 90 km ben je snel 5 uur onderweg. Met kippen op het dak of in de bus en zo nu en dan springt er een verkoper naar binnen met dikke oma cake's die er ons te zoet uitzag. Iedereen mag mee en er is altijd plek. De chauffeur reed redelijk netjes dus was de tocht prima toeven.

In Bukit Lawang de wandelapentocht geregeld en gelijk de volgende ochtend de jungle in. De jungle hier is fantastisch, smalle of geen paadjes en heerlijk groen in het regenseizoen. Helaas ging al snel de de regenkraan open en zijn we een korte route afgedaald naar ons bassiskamp. Al met al een prima tocht waar vooral de jungle en de dieren fantastisch waren om te zien. Helaas zijn de semi wilde orang hutans de apen die je tegenkomt. Deze apen zijn dus redelijk tam en mensen gewend. De wilde blijven liever in hun nest hangen of peren m naar een andere plek. Wij hebben ze helaas niet gezien. Het slapen ging prima verder en via de rivier op een band terug naar t dorp wat erg leuk was.

Vanuit Bukit Lawang een fantastische localbus toer gedaan van 12 uur naar lake toba. We praten hier over zo'n 260 km mensen. Hobbels, drukte, hitte en weer die kippen en ander soort dozen met fruit en food. Ja ze sjouwen hier hun hele inboedel mee. Toch een leuke ervaring maar voor t zitvlak wel een laagje eelt opgebouwd. Lake Toba is ook weer fantastisch mooi, maar neigt het meer naar een mooi frans alpengebied met een groot meer dan naar Aziatische gronden. Wij zijn hier 3 nachten gebleven en hebben eigenlijk weinig gedaan hier. Heerlijk gerelaxt en ontzettend aardige mensen ontmoet hier. Op lake toba wonen de battaks en dat zijn een groep christenen die vooral in dit gebied voorkomen met hun eigen gewoontes en andere dingen. Andere dingen waren vooral veel drinken, musisceren en mushroomshakes verkopen.

Aangezien we de hollandse clan die op balie zit vanaf vandaag willen verblijden met onze komst een nieuw plan gemaakt en terug naar medan gegaan om naar jakarta te vliegen. De bus weer in dus voor weer zo'n 5 a 6 uur. Alsof de buschauffeur de bus gestolen had draafde hij richting medan. Dit was toch af en toe ff de billen samenknijpen. Inhalen en dan maar hopen dat de tegenligger ff de berm in duikt...haha. Volgende ochtend naar jakarta!

In jakarta woont een molukker die mike kent en met hem jakarta ingedoken. Best een stad om verder uit te pluizen, waar wij dachten dat het een rotstad zou zijn zoals veel mensen zeggen. Ticket geregeld naar Yogjakarta om de Borobodurtempel te bekijken en dus weer de volgende ochtend vroeg op om een 8 uur treinrit te doen. Pfff ja we zijn nu wel ff reismoe na al dat gereis ;). Trein was trouwens best luxe met eten included en wat indotv. Ook wel kereta api tv genoemd (KATV) wat  treintv betekent. Weten jullie dit ook. Vinden julie dit fijn om te weten?

Daar zitten we dan in Yogjakarta. Prima stad met 700.000 inwoners. Druk, touristisch maar best ok. Borobodur was mooi om te zien maar laat het net vakantie zijn hier waardoor foto's maken moeilijker was omdat iedereen er voor stond. Ook klimt jan en alleman in de beelden terwijl er duidelijk stond dat het niet mag.Indo's hebben er maling aan en gaan liever zitten met z'n allen dan rondlopen. Ook foto's maken doen ze hier dan liever van touristen uit westerse landen dan foto's maken van de tempel. Wij waren er al snel klaar mee en zijn toen teruggegaan. Prima tempel maar helemaal rondom volgebouwd met winkeltjes waar je vliegtuigjes en andere rommel kan kopen. Tja,....
Verder een beetje gewinkeld en morgen naar Gunung Bromo. Hier gaan we de welbekende vulkaanberg beklimmen met hopelijk een mooi uitzicht en de zonsopgang natuurlijk.
Schijnt voor veel mensen een van de mooiste dingen te zijn hier. Wij zijn benieuwd, u ook?!

Al met al is Indonesia zeker een land om terug te komen. Het is zo groot en bestaat uit zoveel verschillende eilanden dat je hier zeker 3 maanden nodig hebt wil je alles een beetje zien met wat stops her en der. Wij zijn tevreden!

Ik zal jullie besparen met elk detail want kan wel door blijven typen maar dan lezen jullie niet meer. Ik heb jullie door....

Wist u trouwens dat:

op sumatra (Java ook overigens) de mannen flinke macho's zijn en zonder schaamte in de bus voor eva gaan staan en maar blijven staren

de orang hutan flink veel nesten bouwt in zijn leven, dus veel verhuist

het afentoe flink zweten is hier maar dat wij het vaker flink koud hebben gehad dan verwacht hier in asia

we meer verschillende sambalsoorten tegenkomen in nederland dan wij hier zijn tegengekomen

Groetjes uit asia!

Dit bericht is geschreven door michael met goedkeuring door eva.

Kijk voor wat info onder links op onze site

Foto's volgen snel

1. Annemee:
    13 december 2008
    Blijkbaar valt je kapsel wel in de smaak bij de mannen op Sumatra, Eef.

Mooie avonturen, leuk om te lezen!

x
  2. Mariek:
    13 december 2008
    Nou nou jongens, jullie zijn er maar druk mee.

Wat nieuws uit Seps leventje; zijn amandelen moeten eruit! Gaat waarschijnlijk 9 januari gebeuren.

Enne, die koen kan dus toch goed knippen!

Goed dat jullie zo aan t genieten zijn! Doe je t in ieder geval niet voor niets haha. Tot een volgend bericht!

Dikste zoenen vanuit het koude Holland

xx
  3. eva:
    13 december 2008
    Jaja ik ben nu toch ook zelf wel weer wat gelukkiger met mijn kapsel. Het is weer wat aangegroeid en als ik het zelf style is het best leuk!! Alleen die nekmat maakt het wel best Duits!!

En die arme Sep....geef em maar een dikke kus van ons...
  4. Dirk:
    13 december 2008
    Grappig. Ook met autoband de rivier afgedreven in Bukit Lawang?
  5. jeffrey:
    14 december 2008
    aapekopjes, vandaag sjoerd en kim verhuist naar het nieuwe stulpje, was weer een bezig dagje, maarre leuk verhaal, leuke weetjes, daar ga ik wat mee doen!

goede voortzetting van uwe reis
  6. Vincent:
    15 december 2008
    Ha!
    Bijna jarig Eva! kan helaas niet op je verjaardagsfeestje komen maar dat halen we tzt wel in.
    Zoals je hoort is het in nederland best koud. Zou me niks verbazen als er een elfstedentocht komt!
  7. thomasizing:
    15 december 2008
    'de orang hutan flink veel nesten bouwt in zijn leven, dus veel verhuist'

en.. niet veel onbelangrijker behalve bananen, ook graag een bordje Daging Rendang naar binnen werkt. De boeven.
    Op het reizen na klinkt het vrij hemels, het is hier vooral koud en nat..
  8. Thomas W.:
    16 december 2008
    Dus..... gvd, ik ben gewoon jaloers. Lijkt me heerlijk om weer door de jungle van Sumatra te lopen, met (inderdaad) autobanden over de rivier te tuben en al dat soort ongein. Zit je dan met je goede gedrag terug in Nederland..

Have fun in Bali, vergeet de Gili's niet, en als je tijd hebt, Sulaaawesi! = top eiland! En verder, enjoy!
  9. Loesz:
    18 december 2008
    Lieve Eev! Today is your bday right? Maak er een onvergetelijke dag van! Leuk om al jullie stories te lezen. dahaaaaaaag x loes
  10. Wilma en Frans:
    18 december 2008
    Ha Eva.Na het slecht verstaanbare telefoontje van vanochtend,nog een schriftelijke verjaardagsknuffel van ons twee.
    Ik hou van je en ben trots op je.
    Tot snel weer,en blijf genieten.
  11. Ruud & Kim:
    21 december 2008
    Eva,

Sorry voor de late reactie maar alsnog hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Blij te lezen dat het nog steeds naar jullie zin is. Geniet van al het moois jullie nog tegenkomen. Dit alles geldt natuurlijk ook voor Michael, maar js die is niet jarig dus wordt niet genoemd in de aanhef.
    Fijne feestdagen en een gelukki nieuwjaar in verweggistan,
    Ruud, Kim, Sem & Lot